Contestarea procedurilor de achiziţii publice din noul proiect legislativ

Contestarea procedurilor de achiziţii publice din noul proiect legislativ

Autoritatea Na┼úional─â pentru Reglementarea ┼či Monitorizarea Achizi┼úiilor Publice (A.N.R.M.A.P.) a lansat la data de 22 iulie 2015 spre dezbatere public─â Proiectul de Lege privind achizi┼úiile publice, precum ┼či Proiectul de Lege privind remediile ┼či c─âile de atac ├«n materie de atribuire a contractelor de achizi┼úie public─â ┼či a contractelor de concesiune ┼či pentru organizarea ┼či func┼úionarea Consiliului Na┼úional de Solu┼úionare a Contesta┼úiilor.

Din analiza propunerilor de lege se observ─â o real─â ├«mbun─ât─â┼úire fa┼ú─â de legisla┼úia actual─â. Printre principalele modific─âri observ─âm eliminarea obliga┼úiei de constituire a garan┼úiei de bun─â conduit─â, introducerea procedurii notific─ârii prealabile, ca procedur─â obligatorie ├«n sarcina contestatorului ├«nainte de a se adresa Consiliului Na┼úional de Solu┼úionare a Contesta┼úiilor (CNSC) sau instan┼úei competente ┼či posibilitatea alegerii ├«ntre calea administrativ-jurisdic┼úional─â, prin formularea contesta┼úiei direct ├«n fa┼úa CNSC, ┼či calea jurisdic┼úional─â, prin formularea contesta┼úiei ├«n fa┼úa instan┼úei de judecat─â.

├Än ceea ce prive┼čte eliminarea obliga┼úiei de constituire a garan┼úiei de bun─â conduit─â, aceasta este o m─âsur─â necesar─â ├«ntruc├ót, ├«n prezent, considerm abuziva constituirea acesteia ori de c├óte ori un ofertant vrea s─â conteste un act al autorit─â┼úii contractante, aspect care de multe ori ├«i ├«mpiedic─â pe ace┼čtia s─â ├«┼či exercite un drept. Este adev─ârat c─â prin cre┼čterea num─ârului celor care vor contesta procedurile de licita┼úie se va ajunge la ├«nt├órzierea ┼či uneori blocarea procedurilor, ├«ns─â principiul prezum┼úiei de bun─â credin┼ú─â acordat─â ofertantului contestator este un principiu ce nu trebuie ├«nc─âlcat.

Referitor la procedura notific─ârii prealabile, prin aceasta procedur─â se urm─âre┼čte obligarea contestatorului s─â solicite mai ├«nt├ói autorit─â┼úii contractante revocarea sau remedierea ├«n tot sau ├«n parte a pretinsei ├«nc─âlc─âri a legisla┼úiei privind achizi┼úiile publice. Formularea unei notific─âri prealabile de c─âtre persoana care se consider─â v─ât─âmat─â are ca efect suspendarea dreptului de ├«ncheiere a contractului. Suspendarea dreptului de ├«ncheiere a contractului nu ├«nceteaz─â ├«nainte de expirarea unui termen de cel pu┼úin zece zile ├«ncep├ónd cu:

a) ziua urm─âtoare lu─ârii la cuno┼čtin┼ú─â a r─âspunsului autorit─â┼úii contractante ├«n sensul c─â nu urmeaz─â s─â revoce actele emise sau s─â adopte m─âsuri de remediere;

b) ziua următoare împlinirii termenului de 3 zile, când autoritatea contractantă nu a transmis un răspuns;

c) ziua urm─âtoare lu─ârii la cuno┼čtin┼ú─â a r─âspunsului autorit─â┼úii contractante cu privire la revocarea actelor emise sau m─âsurile de remediere efectiv implementate. ├Än cazul ├«n care autoritatea contractant─â transmite un r─âspuns ├«n sensul c─â urmeaz─â s─â revoce actele emise sau s─â adopte m─âsuri de remediere are la dispozi┼úie un termen de 7 zile pentru implementarea efectiv─â a acestora.

Contractul încheiat cu încălcarea acestor dispoziţii este lovit de nulitate absolută.

Cea de-a treia modificare, const├ónd ├«n alegerea ├«ntre depunerea contesta┼úiei la CNSC sau formularea acesteia ├«n fa┼úa instan┼úei de judecat─â, a existat ┼či ├«n forma anterioar─â a legisla┼úiei, ├«ns─â ea nu a mai fost preluat─â ├«n legisla┼úia aplicabil─â ├«n prezent. Privitor la contestarea ├«n fa┼úa CNSC, noutatea const─â ├«n interzicerea complet─ârii contesta┼úiei odat─â ce aceasta a fost depus─â la Consiliu, aspect ce ├«n trecut ducea la prelungirea termenului de solu┼úionare. De asemenea, operatorii economici vor avea dreptul s─â consulte raportul procedurii de atribuire ┼či acele informa┼úii din cadrul propunerilor tehnice ┼či financiare depuse ├«n cadrul licita┼úiei ce nu au fost declarate confiden┼úiale, dup─â comunicarea rezultatului procedurii, astfel ├«nc├ót s─â cunoasc─â toate aspectele care pot face obiectul unei contesta┼úii, inclusiv acele aspecte care f─âceau obiectul unor complet─âri ale contesta┼úiilor.

Formularea contestaţiei direct în faţa instanţei de judecată prezintă dezavantajul unui timp de soluţionare mai îndelungat, dat fiind faptul că trebuie respectate toate principiile ce guvernează judecata. Un alt dezavantaj al procedurii în faţa instanţei de judecată este acela că aceasta procedura presupune plata unei taxe de timbru calculată la valoarea contractului, costuri pe care procedura pe calea administrativ-jurisdicţională nu le presupune. De asemenea, se reglementează în mod expres posibilitatea contestatorilor de a se adresa instanţei de judecată, cu condiţia plăţii unei cauţiuni, cu o cerere de suspendare a procedurii, aspect ce nu era reglementat în legislaţia în vigoare.

Textele proiectelor de lege pot fi studiate pe site-ul ANRMAP.